Wij maken je werkplek werkbaar beter!

Ingrediënten voor kantoorgeluk


De media grijpt er niet naast: er wordt meer en meer aandacht gegeven aan nieuwe beleidsvormen en het zogenaamde Nieuwe Werken. Als we kantoormedewerkers om hun eerlijke mening vragen, horen we nog steeds dat een deel van hen zich niet gelukkig voelt op het werk. En dat vinden we jammer. We spenderen meer dan 35 jaar op ons werk en het ziet er niet naar uit dat dit in de toekomst minder wordt. Hoe we ons voelen op het werk heeft bovendien ook een impact op de rest van ons leven en hoe we onze avonden of vrije tijd besteden. Ook de bedrijven plukken de vruchten van een hoog kantoorgeluk. Gelukkige medewerkers zijn gezonder, zorgen voor gelukkige klanten, zijn meer betrokken, werken beter samen en zijn productiever. Maar hoe zorg je nu voor het ultieme kantoorgeluk?  

Betrokkenheid is belangrijker dan ooit

Hoe gelukkig we ons voelen op het werk, heeft niet enkel te maken met de jobinhoud. En anno 2020 volstaan een mooi loon en enkele extra-legale voordelen niet langer om je talent te behouden. We schrikken er dan ook niet van dat organisaties met een sterke visie en uitgesproken waarden er sneller in slagen om groei te boeken. Dat is logisch. Wanneer er dag in dag uit gewerkt wordt aan de waarden van het bedrijf, gaan medewerkers zich hiermee identificeren. Dat leidt tot een hogere betrokkenheid, loyale en gelukkige medewerkers, en dus ook meer succes op lange termijn.

vergadering collegas 3

Betrokkenheid is belangrijker dan ooit

Hoe gelukkig we ons voelen op het werk, heeft niet enkel te maken met de jobinhoud. En anno 2020 volstaan een mooi loon en enkele extra-legale voordelen niet langer om je talent te behouden. We schrikken er dan ook niet van dat organisaties met een sterke visie en uitgesproken waarden er sneller in slagen om groei te boeken. Dat is logisch. Wanneer er dag in dag uit gewerkt wordt aan de waarden van het bedrijf, gaan medewerkers zich hiermee identificeren. Dat leidt tot een hogere betrokkenheid, loyale en gelukkige medewerkers, en dus ook meer succes op lange termijn.

vergadering collegas 3

Communiceer, apprecieer en motiveer

De drie basisprincipes voor een goed beleid eindigen toevallig alledrie op eer. Toeval of niet, ze zijn hoe dan ook nodig om op lange termijn eer te verdienen voor een mensgericht leiderschap.

De eerste stap naar een hogere betrokkenheid bij de medewerkers is communicatie. Communiceer de visie, de missie, de waarden en betrek alle medewerkers bij de dagelijkse flow. Communiceer waar de verschillende teams mee bezig zijn. Zo zorg je ervoor dat alle neuzen in dezelfde richting staan en dat er gewerkt wordt aan een gemeenschappelijk doel. Doordat je alle teamleden betrekt in het volledige proces, toon je ook dat je hen waardeert. Niets die meer aan de motivatie kan helpen dan een woordje van waardering en appreciatie.

Productiviteit boost de werktevredenheid

Wanneer we peilen naar wat kantoormedewerkers gelukkig maakt, merken we dat de werkomgeving vaak tekortschiet. Frappant eigenlijk, want we zouden honderden euro’s uitgeven aan het vinden van het juiste talent, om ze daarna in een omgeving te duwen die alle creativiteit, focus en concentratie tegenwerkt.

Focus en concentratie

Dingen gedaan krijgen, vooruitgang boeken in betekenisvol werk, lange periodes in focus kunnen werken, … Kortom productief kunnen werken staat bij veel kantoormedewerkers prominent op nummer 1 als je hen vraagt naar de belangrijkste behoefte op het werk. Hoe fijn is dat om te horen als werkgever? Om ervoor te zorgen dat je medewerkers hierin kunnen slagen, moet de werkomgeving dit toelaten. De grootste uitdaging hier is om lawaai geen kans te geven. Of beter gezegd: mogelijkheden voorzien om het lawaai, stoorzenders en onnodige prikkels zoveel mogelijk te bannen. Focusruimtes en telefoonzones – waar het enkel en alleen daar toegelaten is om lange telefoongesprekken te houden – zijn dus van prioritair belang in een kantooromgeving.

Akoestische pod phonebooth Loff maatkantoren kantoorgeluk sound

Focus en concentratie

Dingen gedaan krijgen, vooruitgang boeken in betekenisvol werk, lange periodes in focus kunnen werken, … Kortom productief kunnen werken staat bij veel kantoormedewerkers prominent op nummer 1 als je hen vraagt naar de belangrijkste behoefte op het werk. Hoe fijn is dat om te horen als werkgever? Om ervoor te zorgen dat je medewerkers hierin kunnen slagen, moet de werkomgeving dit toelaten. De grootste uitdaging hier is om lawaai geen kans te geven. Of beter gezegd: mogelijkheden voorzien om het lawaai, stoorzenders en onnodige prikkels zoveel mogelijk te bannen. Focusruimtes en telefoonzones – waar het enkel en alleen daar toegelaten is om lange telefoongesprekken te houden – zijn dus van prioritair belang in een kantooromgeving.

Akoestische pod phonebooth Loff maatkantoren kantoorgeluk sound

Beleving

Naast mogelijkheden hebben om productief te kunnen werken, wint ook beleving steeds meer aan populariteit. De beleving op kantoor is dan ook een verlengstuk op de visie en de waarden die je naar buiten toe wil uitstralen. Tegelijkertijd zorgt dit ook voor dynamische creativiteit en meer interactie tussen de medewerkers. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat medewerkers zich thuis voelen op het werk en beter zullen presteren.

Elise Harinck Loff maatkantoren

Ben je benieuwd hoe jouw kantoorruimte productiever kan ingedeeld worden? Of kan een bepaalde ruimte wel een upgrade gebruiken? Als expert kantoorgeluk breng ik jouw beschikbare oppervlakte samen met de taken van de medewerkers volledig in kaart. 

Elise Harinck, Account Manager bij Loff, expert in akoestiek, ergonomie en kantoorinrichting

Vraag je gratis Loffbook aan

Het Loffbook bestaat uit een vat vol inspiratie, waardevolle tips en tricks voor het creëren van een gezonde, productieve en gelukkige kantooromgeving.

Vraag je gratis Loffbook aan

Het Loffbook bestaat uit een vat vol inspiratie, waardevolle tips en tricks voor het creëren van een gezonde, productieve en gelukkige kantooromgeving.