Wij maken je kantoor werkbaar beter! PS: Ook op maandagmorgen 😉

Kantoorinrichting na Corona: 7 blijvende trends

De wereldwijde Corona-pandemie heeft het werken op kantoor stevig door elkaar geschud. De veranderingen die we noodgedwongen hebben moeten uitvoeren, zijn niet per se een negatief gevolg.

Ook onze klanten getuigen dat ze zich hebben laten verrassen door wat er mogelijk is, als er plots out-of-the-box gedacht moét worden. De noodgedwongen veranderingen hebben ons laten inzien dat atypische en ongekende werkmethoden kunnen leiden tot betere en productievere resultaten. Wat nemen we mee naar het post-corona tijdperk?

Thuiswerk

De Corona-crisis vormde de start van onze thuiswerk(r)evolutie. Met vallen en opstaan slaagden we erin om deze nieuwe, verplichte manier van werken te doen slagen. Thuiswerk toonde immers ook vele voordelen.

Het enthousiasme door de betere work-life balance, de toegenomen vrijheid, het versterkte vertrouwen, de flexibiliteit, de hogere productiviteit, de betere concentratie, de aangescherpte skills, … noem maar op zijn voor vele werknemers én werkgevers een grote eye opener geweest. “Thuiswerken had eigenlijk al veel vroeger ingeburgerd moeten zijn,” luidt het bij veel van onze klanten.

Elke medaille heeft zijn keerzijde: Het gevoel van verbondenheid nam af, zowel met de organisatie als met de collega’s. Je sterkste concurrentievoordeel, namelijk je bedrijfscultuur, hing plots aan een zijden draadje.

Kantoorinrichting na Corona 7 blijvende trends thuiswerk
Kantoorinrichting na Corona 7 blijvende trends thuiswerk

Thuiswerk

De Corona-crisis vormde de start van onze thuiswerk(r)evolutie. Met vallen en opstaan slaagden we erin om deze nieuwe, verplichte manier van werken te doen slagen. Thuiswerk toonde immers ook vele voordelen.

Het enthousiasme door de betere work-life balance, de toegenomen vrijheid, het versterkte vertrouwen, de flexibiliteit, de hogere productiviteit, de betere concentratie, de aangescherpte skills, … noem maar op zijn voor vele werknemers én werkgevers een grote eye opener geweest. “Thuiswerken had eigenlijk al veel vroeger ingeburgerd moeten zijn,” luidt het bij veel van onze klanten.

Elke medaille heeft zijn keerzijde: Het gevoel van verbondenheid nam af, zowel met de organisatie als met de collega’s. Je sterkste concurrentievoordeel, namelijk je bedrijfscultuur, hing plots aan een zijden draadje.


Innovatie kwam op een laag pitje te staan, want dit is niet iets wat je op je eentje verwezenlijkt vanuit je woonkamer. Ook behoud van personeel werd een uitdaging, want als je nooit binding kan maken, is de stap naar een nieuwe werkgever heel snel gezet. Ook samenwerken, peer learning en ontwikkeling kwam niet meer te pas. Het wordt duidelijk dat we nood hebben aan een mix om de perfecte balans te kunnen vinden qua productief werken, sociale ontwikkeling, verbondenheid en werktevredenheid.

Hybride werken

Hybrid Working is de naam van de flexibele manier van werken die nu sterk zijn opmars kent. Organisaties die deze veranderingen goed weten aan te pakken zullen meer dan een streepje voor hebben op het vlak van productiviteit, rendabiliteit en kantoorgeluk van de medewerkers.

Hoe, met wie, waar en wanneer zijn zaken die in het Hybrid Working Model aanpasbaar zijn naargelang de taak die je moet uitvoeren. Hybride werken betekent dat je het resultaat van je taak vooropstelt: je kiest het tijdstip, de plaats en de manier waarop je een taak vervult, in functie van het verkrijgen van het beste resultaat. Thuis, op kantoor, in een remote office of gewoon op een handige plek, ’s morgens, ’s middags of middenin de nacht.

Kantoorinrichting na Corona 7 blijvende trends flexibele werkplek

Flexibele werkplek

Dankzij het Hybrid Working Model kunnen mensen kiezen waar ze hun werk uitvoeren en zijn er bijgevolg minder mensen aanwezig op kantoor, wat ook voor een ‘veiliger’ gevoel zorgt. Kantoren worden een flexibele werkplek, dit betekent dat kantoormedewerkers geen vaste werkplek meer hebben.

Kantoorinrichting na Corona 7 blijvende trends flexibele werkplek

Flexibele werkplek

Dankzij het Hybrid Working Model kunnen mensen kiezen waar ze hun werk uitvoeren en zijn er bijgevolg minder mensen aanwezig op kantoor, wat ook voor een ‘veiliger’ gevoel zorgt. Kantoren worden een flexibele werkplek, dit betekent dat kantoormedewerkers geen vaste werkplek meer hebben.

Het kantoor na corona

Trends en onderzoeken wijzen uit dat concentratietaken de voorkeur krijgen om thuis uitgevoerd te worden en dat het kantoor een nieuwe functie krijgt: van werkplek naar inspirerende ontmoetingsplaats.
Afhankelijk van de structuur, cultuur, de activiteit en de werking van een bedrijf, zal deze verandering al dan niet van toepassing zijn.

Het is belangrijk dat de infrastructuur van het kantoor aangepast is aan de activiteiten die er worden uitgevoerd. Hoe beter de kantooromgeving is afgestemd, hoe beter de werknemer zich ondersteund en geapprecieerd voelt in zijn rol.

kantoorinrichting na corona 7 blijvende trends kantoor en technologie

Technologie

Videoconferencing, het reserveren van je werkplek, het checken van beschikbare parkeerplaatsen, het sturen van de geautomatiseerde vergaderzaal, noem maar op …, zijn digitale veranderingen die het Hybride Werken met zich meeneemt.

Daarnaast veranderen technologieën razendsnel. Door artificiële intelligentie en robotisering zullen een aantal routinetaken wegvallen. Waardevolle taken zullen meer bestaan uit samenwerken, creativiteit, peer learning en constructieve brainstorms.

Om het kantoor om te bouwen tot een futureproof werkplek waarmee je als bedrijf aantrekkelijker wordt voor de nieuwe generatie, moet je een aantal dingen in vraag stellen. Studies wijzen uit dat de fysieke en technologische omgeving elk tot 30% uitmaken van het kantoorgeluk. Er is dus een rechtstreeks verband tussen je werkgeluk en de kwaliteit van je werkplek.

kantoorinrichting na corona 7 blijvende trends kantoor en technologie

Technologie

Videoconferencing, het reserveren van je werkplek, het checken van beschikbare parkeerplaatsen, het sturen van de geautomatiseerde vergaderzaal, noem maar op …, zijn digitale veranderingen die het Hybride Werken met zich meeneemt.

Daarnaast veranderen technologieën razendsnel. Door artificiële intelligentie en robotisering zullen een aantal routinetaken wegvallen. Waardevolle taken zullen meer bestaan uit samenwerken, creativiteit, peer learning en constructieve brainstorms.

Om het kantoor om te bouwen tot een futureproof werkplek waarmee je als bedrijf aantrekkelijker wordt voor de nieuwe generatie, moet je een aantal dingen in vraag stellen. Studies wijzen uit dat de fysieke en technologische omgeving elk tot 30% uitmaken van het kantoorgeluk. Er is dus een rechtstreeks verband tussen je werkgeluk en de kwaliteit van je werkplek.

Privacy en akoestiek

Akoestische privacy kan bijna nergens beter dan thuis. Op dat vlak werden we de laatste maanden heel erg verwend. Een slechte akoestiek is voor velen een afknapper om terug naar kantoor te komen, zeker met een nieuwe video-first communicatie verwachting.

kantoorinrichting na corona 7 blijvende trends belang van ergonomie

 

Om die reden zien wij een sterke stijging in de vraag naar akoestische oplossingenphonebooths en akoestische pods. De mensen verlangen meer privacy op de werkvloer, om in stilte een videocall te kunnen voeren of om zich even cocongewijs te kunnen afzonderen.

Belang van ergonomie

Wie thuis maandenlang het werk op een keukenstoel heeft uitgevoerd, beseft nu maar al te goed het belang van goede ergonomie. Studies bij meer dan 500 kmo’s wijzen uit dat welzijn bovenaan prijkt op de lijst. Daarom is een investering in een ergonomische bureaustoel en een zit-sta tafel geen overbodige luxe!

Om die reden zien wij een sterke stijging in de vraag naar akoestische oplossingenphonebooths en akoestische pods. De mensen verlangen meer privacy op de werkvloer, om in stilte een videocall te kunnen voeren of om zich even cocongewijs te kunnen afzonderen.

Belang van ergonomie

Wie thuis maandenlang het werk op een keukenstoel heeft uitgevoerd, beseft nu maar al te goed het belang van goede ergonomie. Studies bij meer dan 500 kmo’s wijzen uit dat welzijn bovenaan prijkt op de lijst. Daarom is een investering in een ergonomische bureaustoel en een zit-sta tafel geen overbodige luxe!

kantoorinrichting na corona 7 blijvende trends belang van ergonomie
elise transp achtrgnd

Grijp jij je kans voor het creëren van een sterke hybride toekomst?
Wil jij de productiviteit en het kantoorgeluk van je medewerkers een boost geven?
Vraagt jullie huidige kantooromgeving om een upgrade naar de nieuwe manier van werken?

Vraag je gratis Loffbook aan

Het Loffbook bestaat uit een vat vol inspiratie, waardevolle tips en tricks voor het creëren van een gezonde, productieve en gelukkige kantooromgeving.

Vraag je gratis Loffbook aan

Het Loffbook bestaat uit een vat vol inspiratie, waardevolle tips en tricks voor het creëren van een gezonde, productieve en gelukkige kantooromgeving.