Welkom bij Loff maatkantoren! Wij maken je kantoor werkbaar beter, ook op maandagmorgen!

We kunnen onze ogen sluiten, maar onze oren niet..

Zelfs tijdens onze slaap kunnen we deze knop niet uitzetten. Horen is een automatische, snelle aandachtstrekker, zo snel dat deze ons denkend brein voorbijsnort.

In de oertijd was dit ons ultieme alarmsysteem om te overleven. We reageren nog altijd op dezelfde manier op geluid. Als er een geluid op ons afkomt na een periode van stilte, willen of niet, het zal altijd onze aandacht opeisen. We noemen dit de “oriëntatiereflex”

Het geluid op kantoor en specifiek in conversaties rondom ons, zijn altijd ongeregeld met stiltes ertussen. Daarom wennen we er nooit aan en worden ze, als we niet in het gesprek betrokken zijn, als storend ervaren.

Onderzoek wijst uit dat verstaanbare gesprekken het meest storende zijn. Het effect is dat deze onze intellectuele productiviteit met 50 tot 60 % doen dalen. Enige uitzondering is als we ons in een flow van totale focus voelen in onze taak op dat moment. Een flow die bijna niet mogelijk is in een open kantoor, gezien de taak normaal hoge concentratie en betrokkenheid vraagt. Met andere woorden, hoe beter de conversatie kan verstaan worden, hoe meer onze intellectuele productiviteit vernietigd wordt.

We kunnen onze ogen sluiten, maar onze oren niet….

Telefoongesprekken

Telefoongesprekken zijn de meest storende geluiden op kantoor. Dit komt omdat we enkel een deel van het gesprek opvangen, het zijn geen dialogen of monologen maar “demilogen”. Er wordt gepraat, onderbroken door stiltes omdat men aan de andere kant van de lijn antwoordt. Dit horen we niet. Dus om de conversatie te kunnen volgen met de helft van het gesprek vraagt dit dubbel zo veel aandacht. Een demiloog is dus een opeenvolging van speech en stilte.

Oplossing: telefoneren vraagt om de ruimte te verlaten. Voordeel hierbij is dat dit goed is voor de beweging en het zitpatroon doorbreekt. Bijkomend is het een feit dat we beter in focus gaan tijdens wandelende telefoongesprekken. 

Zorg ervoor dat je voldoende akoestisch materiaal aanbrengt in een ruimte, om spontane gesprekken, overlegmomenten en andere typische kantoorgeluiden zo veel mogelijk te dempen.

Of, plaats een akoestische pod in de ruimte. Wanneer men lang of vaak moet bellen, kan men zich in de pod verplaatsen om tijdens het gesprek volledig in focus te kunnen werken. De andere collega’s in het kantoor worden hierdoor niet gestoord en de persoon in kwestie heeft meer privacy!

Bron: Theo Compernolle. MD., PhD at www.brainchains.info

Worstel je met een akoestisch probleem rond nagalm? Kan de spraakprivacy op kantoor beter?
Heb je het gevoel dat je medewerkers vaak gestoord worden? Word je zelf vaak gestoord door het omgevingslawaai?

Ik kom met veel plezier bij jou langs om een akoestisch rapport op te maken.

Vraag je gratis Loffbook aan

Het Loffbook bestaat uit een vat vol inspiratie, waardevolle tips en tricks voor het creëren van een gezonde, productieve en gelukkige kantooromgeving.

Vraag je gratis Loffbook aan

Het Loffbook bestaat uit een vat vol inspiratie, waardevolle tips en tricks voor het creëren van een gezonde, productieve en gelukkige kantooromgeving.