Ergonomie op het werk: België pionier in MSA-preventie

Wist je dat jaarlijks 2.500.000 Belgen – en dat is 1 op 4 (!) – te kampen hebben met spier- en skeletaandoeningen ten gevolge van hun job? Deze aandoeningen leiden maar liefst tot 3 miljard euro extra kosten voor de gezondheidszorg. Het treft dan ook meer dan 200 000 werkgevers en zelfstandigen. Dit zijn geen kleine cijfers. Ze tonen dan ook aan hoe groot de impact van fysieke belasting en stress op de werkvloer kan zijn. Het is duidelijk: hier moest snel iets aan gedaan worden.

België pioniert met wet over ergonomie en de preventie van MSA.

België neemt een voortrekkersrol. We zijn namelijk het eerste land ter wereld dat een wet maakt m.b.t. ergonomie op het werk en de preventie van MSA (= musculoskeletale aandoeningen). De wet stelt deze pijnlijke klachten gelijk aan andere gezondheidsrisico’s. Dit is een belangrijke stap. Het houdt rekening met veiligheid en welzijn op de werkplek. De focus verschuift dus naar de gezondheid van de mens op de werkvloer. Met als gevolg dat we nu bouwen aan een betere werkplek voor elk van ons.

Nieuw KB over ergonomie op het werk en de preventie van MSA

Op 15 mei 2024 publiceerde het Belgisch Staatsblad een nieuwe regelgeving. Die gaat over ergonomie en de preventie van MSA op de werkvloer. Dit betreft het koninklijk besluit (KB) van 19 maart. Het wijzigt boek VIII van de Codex over welzijn op het werk.

Vanaf 25 mei 2024

Vanaf 25 mei 2024 zijn nieuwe regels van kracht. Voorheen was de preventie van musculoskeletale aandoeningen (MSA) slechts beperkt. Toch zijn veel werknemers langdurig afwezig door MSA. Daarom is meer aandacht voor preventie en betere ergonomie op de werkvloer hard nodig. Bovendien wordt dit weerspiegeld in de nieuwe titel van boek VIII van de codex: “Ergonomie op het werk en preventie van MSA”.

Het Koninklijk Besluit introduceert vier nieuwe begrippen in de codex: preventieadviseur-ergonoom, ergonomie op het werk, musculoskeletale aandoeningen en musculoskeletale risico’s op het werk.

Het KB voegt ook algemene principes toe aan boek VIII, titel 1. Deze gaan over ergonomie en de preventie van MSA:

  • Ten eerste, werkgevers moeten ergonomie integreren bij het inrichten van werkplekken. Dit geldt voor alle werksituaties. Of het nu om kantoorwerk gaat, of het werken met machines in een fabriek. Een ergonomische werkplek moet de norm zijn. Dit vraagt om een slimme aanpak voor elke werkplekinrichting.
  • Ten tweede, voer een preventiebeleid. Hiermee voorkom je MSA en andere gezondheidsproblemen. Houd hierbij rekening met risicofactoren zoals fysieke belasting en werkpostgerelateerde factoren.
  • Ten derde, de risicoanalyse moet biomechanische factoren omvatten, zoals krachtgebruik, repetitieve bewegingen en werkhoudingen.
  • Tot slot, neem de juiste preventiemaatregelen. Evalueer en pas je beleid daarbij ook regelmatig aan.
 

De rol van verschillende actoren in het preventiebeleid wordt gespecificeerd. Dit omvat de preventieadviseur, de preventieadviseur-ergonoom en de preventieadviseur-arbeidsarts. Het is essentieel dat werknemers en het comité voor preventie en bescherming op het werk goed worden geïnformeerd. Ze moeten getraind worden over MSA-risico’s en preventiemaatregelen. Want een helder takenpakket en gerichte training zijn cruciaal. Ze verbeteren de organisatie-ergonomie en creëren een goede werkplek. Zo verhoogt de kwaliteit van de omstandigheden waarin werknemers moeten werken. Dit leidt tot minder lichamelijke klachten bij je team.

Lees het volledige KB op: Belgisch Staatsblad (fgov.be)

Loff is specialist in ergonomie op het werk

Met Loff zetten wij het kantoorgeluk van je collega’s en medewerkers voorop. Ergonomie is hierin een héél belangrijk aspect. Wij zijn gespecialiseerd in ergonomisch advies en ergonomische hulpmiddelen. Zo zorgen we ervoor dat alle medewerkers op kantoor zo comfortabel mogelijk kunnen werken. Wij helpen je graag een gezonde werkomgeving te creëren.

wet over ergonomie op het werk en preventie van msa 1 dcdc3a99d56207b5cd13d8c4e263143e 800Ergonomische werkplekuitrusting

Waarom investeren in een optimale werkomgeving

  • Investeer eerst en vooral in de gezondheid van je medewerkers. Zijn zijn namelijk het belangrijkste kapitaal van je onderneming.
  • Boek tijdswinst: Gezonde medewerkers zijn productiever. Minder pijnklachten leiden tot betere focus, meer efficiëntie en minder verloren tijd.
  • Geldbesparing: De kosten van ergonomische oplossingen zijn relatief laag. Denk daarbij aan de hoge kosten bij langdurig ziekteverzuim die je hiermee voorkomt.
  • Betere sfeer: Een ergonomisch geoptimaliseerde werkomgeving draagt bij aan een positieve werksfeer. Dit geeft je team meer motivatie en verhoogt hun welzijn.
  • Tot slot, Preventie loont: Door proactief te investeren in een ergonomische omgeving, vermijd je later hoge kosten door ziekteverzuim en uitval.
Elise Harinck - Loff Waregem

Wij helpen je graag verder met het optimaliseren van je werkomgeving en bijhorend ergonomisch advies. We bieden een totaalpakket aan ergonomische oplossingen: van ergonomische bureaustoelenzit-sta tafels tot ergonomische muizen, laptophouders, monitorarmen, etc…