Wist je dat jaarlijks 2.500.000 Belgen – en dat is 1 op 4 (!) – te kampen hebben met spier- en skeletaandoeningen ten gevolge van hun job? Deze aandoeningen leiden maar liefst tot 3 miljard euro extra kosten voor de gezondheidszorg. Het treft dan ook meer dan 200 000 werkgevers en zelfstandigen. Dit zijn geen kleine cijfers. Ze tonen dan ook aan hoe groot de impact van fysieke belasting en stress op de werkvloer kan zijn. Het is duidelijk: hier moest snel iets aan gedaan worden.
België neemt een voortrekkersrol. We zijn namelijk het eerste land ter wereld dat een wet maakt m.b.t. ergonomie op het werk en de preventie van MSA (= musculoskeletale aandoeningen). De wet stelt deze pijnlijke klachten gelijk aan andere gezondheidsrisico’s. Dit is een belangrijke stap. Het houdt rekening met veiligheid en welzijn op de werkplek. De focus verschuift dus naar de gezondheid van de mens op de werkvloer. Met als gevolg dat we nu bouwen aan een betere werkplek voor elk van ons.
Op 15 mei 2024 publiceerde het Belgisch Staatsblad een nieuwe regelgeving. Die gaat over ergonomie en de preventie van MSA op de werkvloer. Dit betreft het koninklijk besluit (KB) van 19 maart. Het wijzigt boek VIII van de Codex over welzijn op het werk.
Vanaf 25 mei 2024 zijn nieuwe regels van kracht. Voorheen was de preventie van musculoskeletale aandoeningen (MSA) slechts beperkt. Toch zijn veel werknemers langdurig afwezig door MSA. Daarom is meer aandacht voor preventie en betere ergonomie op de werkvloer hard nodig. Bovendien wordt dit weerspiegeld in de nieuwe titel van boek VIII van de codex: “Ergonomie op het werk en preventie van MSA”.
Het Koninklijk Besluit introduceert vier nieuwe begrippen in de codex: preventieadviseur-ergonoom, ergonomie op het werk, musculoskeletale aandoeningen en musculoskeletale risico’s op het werk.
Het KB voegt ook algemene principes toe aan boek VIII, titel 1. Deze gaan over ergonomie en de preventie van MSA:
De rol van verschillende actoren in het preventiebeleid wordt gespecificeerd. Dit omvat de preventieadviseur, de preventieadviseur-ergonoom en de preventieadviseur-arbeidsarts. Het is essentieel dat werknemers en het comité voor preventie en bescherming op het werk goed worden geïnformeerd. Ze moeten getraind worden over MSA-risico’s en preventiemaatregelen. Want een helder takenpakket en gerichte training zijn cruciaal. Ze verbeteren de organisatie-ergonomie en creëren een goede werkplek. Zo verhoogt de kwaliteit van de omstandigheden waarin werknemers moeten werken. Dit leidt tot minder lichamelijke klachten bij je team.
Lees het volledige KB op: Belgisch Staatsblad (fgov.be)
Met Loff zetten wij het kantoorgeluk van je collega’s en medewerkers voorop. Ergonomie is hierin een héél belangrijk aspect. Wij zijn gespecialiseerd in ergonomisch advies en ergonomische hulpmiddelen. Zo zorgen we ervoor dat alle medewerkers op kantoor zo comfortabel mogelijk kunnen werken. Wij helpen je graag een gezonde werkomgeving te creëren.
Wij helpen je graag verder met het optimaliseren van je werkomgeving en bijhorend ergonomisch advies. We bieden een totaalpakket aan ergonomische oplossingen: van ergonomische bureaustoelen, zit-sta tafels tot ergonomische muizen, laptophouders, monitorarmen, etc…
"*" geeft vereiste velden aan