We worden gelukkig als we dingen gedaan krijgen. Simpel. Een dag waarop je vooruitgang boekt, voelt gewoon beter. Maar om écht iets gedaan te krijgen, heb je focus nodig.
Productief werken vraagt om rust. Een stille, prikkelarme werkomgeving waar je hoofd ruimte krijgt om te werken. Maar laat dat nu net zijn waar het vaak misloopt op kantoor. Hoofdpijn. Vermoeidheid. Stress. Werknemers die afhaken. En de oorzaak? Vaker dan je denkt: slechte akoestiek. Denk aan storend geluid, hinderlijke galm of weerkaatsing die blijft hangen. En net daar zit de hefboom. Want wie akoestiek slim aanpakt, haalt méér uit zijn mensen en uit zijn kantoor.
Het draait allemaal rond de nagalmtijd. Dat is de tijd dat geluid blijft hangen nadat de bron al gestopt is. Hoe langer die nagalm, hoe vermoeiender de ruimte klinkt. Op kantoor mikken we op een gemiddelde van 0,7 seconden. Langer dan dat? Dan klinkt je ruimte snel hol en vermoeiend. Met onze akoestische meting brengen we dat haarfijn in kaart.
Omdat de meeste kantoren daar simpelweg niet op gebouwd zijn. We werken vandaag massaal in open kantooromgevingen, waar veel mensen – met verschillende taken – door elkaar zitten. Tel daarbij onze liefde voor daglicht en strakke architectuur, en je krijgt ruimtes vol glas, beton en harde oppervlakken. Mooi? Ja. Maar akoestisch? Niet bepaald. Die harde materialen weerkaatsen geluid in plaats van het te dempen. En in zo’n omgeving stapelt elke klank zich op: stemmen, telefoons, voetstappen, schuivende stoelen… tot je een chaos van geluid krijgt. Resultaat? Een ruimte die hol klinkt, blijft galmen én vermoeit.
En dan is er nog het brein. Dat kan veel aan, maar niet tegelijk focussen én omgevingslawaai filteren. Zeker niet in kantoren waar veel gebeld wordt. Dan vang je voortdurend halve gesprekken op. Je hoort wel de vraag, maar niet het antwoord. Of omgekeerd. En dat is precies wat je brein niet aankan: het blijft proberen om de puzzel te leggen en je concentratie is keer op keer weg.
We haalden het in het begin van deze blog al aan, we krijgen het best ons focuswerk gedaan wanneer we in een prikkelarme en rustige omgeving kunnen werken. Als je zelf focuswerk uitvoert, hoeven we je hier niet veel uitleg over te geven. Je kan je ongetwijfeld vinden in deze stelling. Een goede akoestiek zorgt ervoor dat we ons maximaal kunnen concentreren en zorgt ook voor een grotere productiviteit. Méér nog, onderzoek wijst uit dat een slechte akoestiek de productiviteit met 12% doet dalen en het foutenpercentage met 50% doet stijgen.
Wanneer je veel mensen samenbrengt in een ruimte met nagalm, heb je verschillende geluidsbronnen. Doordat je jezelf stoort aan het overtollig lawaai, ga je luider spreken. En dat doet iedereen, iedereen gaat luider spreken dan nodig. Het is een psychologisch fenomeen, maar uiteindelijk blijft de spraakverstaanbaarheid even slecht of even goed.
Wanneer je akoestische oplossingen, zoals bijvoorbeeld bureaudividers of ruimteverdelers aanbrengt in een kantoor, creëer je niet alleen een rustigere maar ook een veiligere omgeving voor je medewerkers.
Overtollig lawaai, een hinderlijke nagalm, een slechte spraakverstaanbaarheid of een onveilig ‘bekeken’ gevoel op kantoor zorgt voor stress. Stress kan een hierbij een zodanige impact veroorzaken dat mensen er ook ziek van kunnen worden. Ook andere psychologische of lichamelijke kwalen kunnen de kop op steken, zoals hoofdpijn, burn out en vermoeidheid.
Een rustige, veilige kantooromgeving zorgt ervoor dat medewerkers meer plezier vinden in hun werk. Zo zorg je er ook voor dat je medewerkers graag naar het werk komen, niet onbelangrijk gezien het vele thuiswerk van vandaag.
Last van storende galm of hinderlijk lawaai? Met een akoestische meting brengen we precies in kaart wat je ruimte nodig heeft. Geen giswerk, maar gericht advies op maat van je omgeving.
"*" geeft vereiste velden aan